Kimondta Szoboszlai a frankót Kerkez Milosról
A Liverpool magyar középpályása válogatottbeli társáról nyilatkozott, de azt is elárulta mit szeret enni, illetve mit ábrázol legújabb tetoválása.
Az angol érettségi feladatokról Nikolics Noémit, az ELTE Trefort Ágoston Gyakoló Gimnázium angoltanárát kérdeztük. A tanárnő elmondta: a sikeres középszintű angol érettségi olyan tudást jelent, ami elég a hétköznapi életben való boldoguláshoz. Az idei feladatok olyanok voltak, amilyenekre a diákok előzetesen számítottak.
Tanárként mennyire találta nehéznek az idei angol feladatsort?
A középszintű feladatsor megfelelt a jogszabályi előírásoknak és az elvárt B1 nyelvi szintnek. A tíz témakör közül az „iskola” és a „tudomány és technika” témakörök idén alulreprezentáltak voltak. A feladatok között voltak könnyebbek és kissé nehezebbek is, de következetes felkészülés után egyik sem jelentett teljesíthetetlen kihívást.
Csak néhány feladatot említettek, amelyekkel többeknek is meggyűlt a bajuk.
Volt olyan feladat, amit ön személy szerint nehéznek vagy éppen túl könnyűnek talált?
Az „igaz / hamis / nem szerepel a szövegben” feladat mindig lehetőséget ad vitára, és ennek a feladatnak az életszerűsége is megkérdőjelezhető. Idén az olvasott és hallott szövegértés vizsgarészekben is előfordult ez a feladattípus. A vizsgázók ezt tartották a legnehezebbnek, mert több olyan állítás is szerepelt a feladatban, amelyekről a szöveg alapján a jól felkészült tanulók is nehezen tudtak dönteni.
A másik, ami nem szokott népszerű lenni, az a fajta feleletválasztós feladat, ahol az „A vagy B vagy mindkettő” megoldásokat lehet megjelölni. Idén a hallott szövegértési vizsgarészben fordult elő ilyen feladat. Szerencsére a CD-felvételek ezúttal rendben voltak, nem voltak zavaró zajhatások vagy nehezen érthető akcentusok.
A középszintű érettségi valamivel könnyebb, mint egy középfokú nyelvvizsga. Mit gondol, milyen érettségi eredmény után próbálhatja meg egy diák bátran a nyelvvizsgát is?
Úgy gondolom, hogy kb. 80%-os középszintű érettségi eredmény után bátran neki lehet vágni egy B2-es szintű nyelvvizsgának. Természetesen az adott vizsga típusfeladatait érdemes alaposan begyakorolni előtte.
Sokan mondják, hogy hazánkban magolósan tanítják a nyelveket. Igaz ez?
Az, hogy a nyelvet milyen módszerrel tanítják a pedagógusok, illetve mennyire hatékonyan sajátítják el a nyelvet tanulók, nagyon sok tényezőtől függ. Szaktanácsadóként számos iskolatípusban megfordulok, és az a tapasztalatom, hogy nem érdemes az egész országra általánosítva ilyen véleményt megfogalmazni.
annak érdekében, hogy minél motiválóbban, a diákok sokféleségéhez, körülményeihez, valamint az adott tanítási helyzethez igazodva megfeleljenek annak az elvárásnak, hogy a középiskolai tanulmányok végére legalább B1/B2 szintű nyelvtudásra tegyenek szert a tanulók.
A középszintű érettségin a szóbeli rész például majdnem kétszer annyi pontot ér, mint a nyelvhelyesség. Miért van ez? Egyetért vele?
Középszinten a nyelvhelyességet az íráskészség és a beszédkészség vizsgarészekben is értékelnünk kell. Fontos tudni, hogy a pontszámok nem egyeznek a feladatok itemszámával. Az emelt szintű vizsgán minden vizsgarészre egységesen 30 pontot lehet kapni. Itt is igaz, hogy a nyelvhelyességet az íráskészség és beszédkészség vizsgarészekben is értékelnünk kell.
Az akkreditált nyelvvizsgákkal összehasonlítva mennyire korszerű vizsga az érettségi?
Az akkreditált nyelvvizsgák többségére is az jellemző, hogy a kommunikatív készséget, a praktikus nyelvhasználatot részesítik előnyben a nyelvhelyességgel szemben. A 2017. január 1-jén hatályba lépett jogszabályváltozás néhány szempontból korszerűsítette, egységesítette az élő idegen nyelv érettségi vizsgát. Mivel az emelt szintű érettségi sikeres letételével középfokú nyelvvizsgát lehet szerezni gyakorlatilag ingyen, a rendszer beemelte ezt a vizsgát is a viszonylag könnyen elérhető, korszerű vizsgák közé.
Az életben való boldoguláshoz mennyire elég az a tudás, ami a 4-es/5-ös érettségi eléréséhez kell?
Az érettségi témakörök felölelik az élet csaknem minden területét.